Das Posthorn ist ein hohes Blechblasinstrument aus Messing zur Erzeugung von akustischen Signalen. Bereits seit dem 16. Jahrhundert trugen die Postreiter und seit der Einführung der Postkutsche im 17. Jahrhundert die Postillone ein solches Horn bei sich, mit dem sie Abfahrt und Ankunft der Post ankündigten. Dies übernahm die von der Familie Taxis betriebene Habsburger Post und die spätere Kaiserliche Reichspost. Postillone brauchten keinen Wegzoll zu entrichten. Unterwegs nutzte der Postillon als Fahrer der Postkutschen das Posthorn, um andere Verkehrsteilnehmer vor der herannahenden Kutsche zu warnen bzw. um sie aufzufordern, Platz zu machen, da die Postkutsche Vorrang besaß. Auch das Öffnen der Stadttore und Bedarfsankündigung auf den Relaisstationen zum Pferdewechsel wurden mit unterschiedlichen Signalmelodien bereits vor Ankunft mitgeteilt. Im 18. Jahrhundert kamen statt des einfachen Horns Instrumente mit bis zu drei Windungen und mehreren Öffnungen in Gebrauch, im 19. Jahrhundert kamen dann die Ventile dazu. In den deutschen Königreichen Sachsen und Preußen wurden zwischen 1828 und 1870 nachweislich militärische Posttrompeten nach dem Vorbild der Signaltrompeten bei der Kavallerie in D- bzw. Es-Stimmung, und erst danach wieder Posthörner von den Postillonen verwendet.

Signal-Horn in Bb Hawkes & Son London.  Das Unternehmen Hawkes & Son wurde 1865 von William Henry Hawkes gegründet

Signal-Horn in Bb Hawkes & Son London. Das Unternehmen Hawkes & Son wurde 1865 von William Henry Hawkes gegründet

Coach Horn in Bb +A Kurt Schippmann Weidenau / Sieg  20. Jahrhundert

Coach Horn in Bb + A Kurt Schippmann

Weidenau / Sieg 20. Jahrhundert

Coach-Horn in E, möglicherweise aus Paris im eleganten Moynat Etui. A VISIONARY WOMAN Amongst all the wonderous characteristics of the Parisian leather goods House founded in Paris in 1849 lies this one extraordinary fact: its name belongs to Pauline Moynat, the first and only woman to bring feminine flair to the male-dominated metier of luxury trunk-making at the height of the Belle Epoque. It’s Pauline’s touch – her insights into her customers’ lifestyles, the innovation with which she met the arrival of the motor car, her delight in having her artisans craft sensuous materials and details into every shape, surface and lock – that embodies the feminine know-how of the House.  The energetic spirits of the clever Pauline Moynat were destined to play a role in the glamorous upswing in the arts, design, travel and modern inventions which was transforming Paris in the decades towards the turn of the twentieth century. Text von der Moynat Website.

Coach-Horn in E, möglicherweise aus Paris im eleganten Moynat Etui. A VISIONARY WOMAN Amongst all the wonderous characteristics of the Parisian leather goods House founded in Paris in 1849 lies this one extraordinary fact: its name belongs to Pauline Moynat, the first and only woman to bring feminine flair to the male-dominated metier of luxury trunk-making at the height of the Belle Epoque. It’s Pauline’s touch – her insights into her customers’ lifestyles, the innovation with which she met the arrival of the motor car, her delight in having her artisans craft sensuous materials and details into every shape, surface and lock – that embodies the feminine know-how of the House. The energetic spirits of the clever Pauline Moynat were destined to play a role in the glamorous upswing in the arts, design, travel and modern inventions which was transforming Paris in the decades towards the turn of the twentieth century. Text von der Moynat Website.

What’s certain is that Pauline had risen to turn the company into a luxurious trunk-making specialist, with its first boutique opened at 1 Avenue de l’Opéra in 1869. Moynat’s first boutique lived in the heart of Baron Haussmann’s re-designed Paris, and sat opposite the famous Comédie-Française, the oldest active theatre in the world. Paris as a city was a portrait of elegance, beauty, and culture for the leather-maker, and no space reflected that more than the dramatic gilded assembly.  While Moynat became the official supplier of leather goods to the city’s theatres, it was the intimate relationship between Pauline and the Belle Époque actress Gabrielle Réjane that further energized the spirit of La Parisienne within the House. The most popular French performer of the time, Réjane was fiercely unique, and epitomized both whimsical playfulness and Paris’ chic high-society. Her relationship with Moynat was sanctified in history in 1903 with the creation of the first handbag to be named after a star—The Réjane.

Posthorn in F mit drei Grifflöchern

Mitte 19. Jahrhundert

Posthorn in Ab

Carl August Weber 1821-1862 & Rossberg

Zittau ca. 1880

Signalhorn in F + Eb mit abnehmbarer Maschine

Josef Lidl 1864-1946  Brünn ca. 1892

Posthorn in Bb (HP) mit Spannkreuz

Anton Schöpf 1861-1931

München Ende 19. Jahrhundert

Postthorn in C + Bb Anton Hüller 1863-1929

Graslitz, Gewerbeeröffnung 1891.

Ab 1907 K & K Hof-Lieferant.

Instrumente eines Hornisten des Artillerie Regiments 45

Posthorn in Bb Franz Hirschberg (1837-1916) königlich großherzoglicher und fürstlicher Hoflieferant Breslau 1889

What’s certain is that Pauline had risen to turn the company into a luxurious trunk-making specialist, with its first boutique opened at 1 Avenue de l’Opéra in 1869. Moynat’s first boutique lived in the heart of Baron Haussmann’s re-designed Paris, and sat opposite the famous Comédie-Française, the oldest active theatre in the world. Paris as a city was a portrait of elegance, beauty, and culture for the leather-maker, and no space reflected that more than the dramatic gilded assembly. While Moynat became the official supplier of leather goods to the city’s theatres, it was the intimate relationship between Pauline and the Belle Époque actress Gabrielle Réjane that further energized the spirit of La Parisienne within the House. The most popular French performer of the time, Réjane was fiercely unique, and epitomized both whimsical playfulness and Paris’ chic high-society. Her relationship with Moynat was sanctified in history in 1903 with the creation of the first handbag to be named after a star—The Réjane.

Posthorn in F mit Loch Mitte 19. Jahrhundert
Posthorn in Bb (HP) Bohland & Fuchs (gegründet 1870) Graslitz (Böhmen) Ende 19. Jahrhundert
Posthorn in Bb (HP) mit Spannkreuz Anton Schöpf (1861-1931) München Ende 19. Jahrhunder

Posthorn in Bb

Franz Hirschberg 1837-1916 königlich großherzoglicher und fürstlicher Hoflieferant

Breslau Anfang 20. Jahrhundert

Posthorn in Bb Franz Hirschberg (1837-1916) königlich großherzoglicher und fürstlicher Hoflieferant Breslau Anfang 20. Jahrhundert

Posthorn in F mit einemGriffloch

Mitte 19. Jahrhundert

Posthorn in Ab Carl August Weber (1821-1862 & Rossberg Zittau ca. 1880
Instrumente eines Hornisten des Artillerie Regiments 45
Signalhorn in F + Eb mit abnehmbarer Maschine Josef Lidl(1864-1946) Brünn ca. 1892

Posthorn in Bb

Franz Hirschberg 1837-1916 königlich großherzoglicher und fürstlicher Hoflieferant

Breslau 1889

Posthorn in Bb (HP)

Bohland & Fuchs, gegründet 1870

Graslitz (Böhmen) Ende 19. Jahrhundert

Nachbau Mini- Posthorn in Bb

Nachbau Mini- Posthorn in Bb

Post- und Signal-Hörner

Posthorn in E von Anton Betzenhammer (1839-1895), München ca. 1870. Unehelicher Sohn von Andreas Barth, Eröffnung des eigenen Geschäfts 1869

Posthorn in E Anton Betzenhammer 1839-1895, München ca. 1870. Unehelicher Sohn von Andreas Barth, Eröffnung des eigenen Geschäfts 1869

Coach-Horn von Gustav Rannenberg     Hannover

Post-Horn

Gustav Rannenberg Hannover

Signalhörner alle um 1900

Signal-Horn in C ( HP 456 Hz ) 

"Deutsche Signal-Instrumenten-Fabrik " Markneukirchen 1915

Signal-Horn in Bb von Max Weller Siebenbrunn Anfang 20. Jahrhundert

Signal-Horn in Bb 

Max Weller

Siebenbrunn

Anfang 20. Jahrhundert

Signalhorn von L. Wendler  Rendsburg 1915

Posthorn in Eb 

Gustav Adolf Eschenbach  1843-1927

Berlin 19. Jahrhundert

Signal-Horn in Eb 

Sächsische Instrumenten-Manufaktur

Schuster & Co

Markneukirchen um 1900

Signalhörner um 1900

Signal-Horn in C ( HP 456 Hz ) 

Alexander Heinrich 1876-1932

Markneukirchen Anfang 20. Jahrh.

Signal-Horn in C 

Bohland & Fuchs, gegründet 1870

Graslitz um 1900.

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Signal-Horn in C ( HP 456 Hz) Ernst Ludwig Wendler 1855-1940 Rendsburg 1915

Fanfare in Es ( HP 456 Hz)

unbekannter Hersteller

Ende  19. Jahrhundert


Fanfare in Es

unbekannter Hersteller

Anfang 20. Jahrhundert


Fanfare in Es 

Leopold Mitsching

Elberfeld Anfang 20. Jahrhundert

Fanfare in Es

Heinrich Mayer Landau / Pfalz

Anfang 20. Jahrhundert


Fanfare in Eb

Christian Reisser  Ulm

Ende 19. Jahrhundert